Billedkritik

Sidste gang skrev jeg, at du for at tage gode billeder, skal lære at se, lære at se som et kamera. Du skal kunne omsætte den flotte 3D virkelighed til noget der er flot i en 2D præsentation. Ved at udsætte dine egne billeder for kritikpunkterne beskrevet længere nede, vil du blive meget mere opmærksom næste gang du tager et billede. Du skal gøre det så mange gange, at det bliver en ubevist handling, en indbygget tjekliste som køres igennem, når du vil tage et billede. Naturligvis findes gode billeder der ikke overholder disse kritikpunkter, men se dem som undtagelsen der bekræfter reglen. Ved at kende reglerne godt, bliver du også bedre i stand til at bryde dem og stadig opnå et godt resultat.

Hvad er et godt billede? Det er naturligvis meget individuelt. Måske kan du slet ikke lide mine billeder, måske er du meget mere kunstnerisk end jeg, og det er helt fint. Så er dette måske ikke for dig, og i stedet kan du skrive, hvad der er et godt billede for dig. For mig er et godt billede et jeg selv synes er rart at se på, et jeg gerne vil se mere på, måske giver det en oplevelse at se på.

Find nu et billede frem og gennemgå kritikpunkterne.

Kritikpunkt nr. 1

Hvad har vægt i billedet? Hvad er det jeg som beskuer skal se? Er det tydeligt? Er der et hovedmotiv? De fleste gode billeder har ET element som motiv, og resten (f.eks. baggrunden), er med til at danne billedet. Det bør være nemt for beskueren at afgøre hvad hovedmotivet er.

Kritikpunkt nr. 2

Hvor mange elementer er der i billedet? Tag en håndfuld billeder du kan lide, vurder hvor mange elementer der er i billedet. Mit gæt er, at du kommer frem til at der er meget få elementer. Det kan være nogle blomster i forgrunden, en flot kirke som hovedmotiv og en flot blå himmel som baggrund. Måske er der også et blafrende flag. Men så er det også slut. Højest fem elementer. Ikke ti eller tyve. Begræns hvad du forsøger at få med i billedet. Gør billedet enkelt, hjælp beskueren til at forstå hvad det er de skal se.

Kritikpunkt nr. 3

Er der nogle deciderede forstyrrende elementer? En skraldespand der lige er synlig bag hækken. En lygtepæl der stikker op på et uheldigt sted. Læg meget mærke til disse ting. Helst når du tager billedet, men i starten også bagefter. Dette vil styrke din opmærksomhed, når du tager billeder i fremtiden. Ofte er det spørgsmålet om at vælge en lidt anden vinkel, så vil skraldespanden forsvinde ind bag hækken. Måske kan du gå lidt ned i knæ, og vupti så er lygtepælen bag den person du tager billede af.

Kritikpunkt nr. 4

Hvis du vil fortælle en historie med dit billede, måske til et bryllup, hvor du vil fortælle om brylluppet i dit billede, så er det vigtigt at du begrænser dig til kun at fortælle EN historie i hvert billede. F.eks. bruden ankommer. Forsøg ikke samtidig at vise at chaufføren har en sjov hat, og at brudepigen ser nervøs ud. Det er tre billeder, ikke et.

Kritikpunkt nr. 5

Er hele billedet med til at skabe billedet? Er der ”døde” områder i billedet, områder der intet interessant har i sig, eller som kunne skæres væk uden at det betød noget for billedet – ja, måske blev billedet bedre af det. Selv om du skal holde dit billede simpelt og enkelt, skal du passe på med ”døde” områder. En forgrund der bare er sort, eller en masse sand uden at der er nogen grund til at vise alt det sand. Hvis der er nogle flotte linjer, eller lyset i sandet er interessant, så kan det være fint. Men overvej det – er hele billedet interessant, eller bare dødt. Træn dig selv til at se hele vejen rundt i søgeren, eller på skærmen af kameraet. Det er meget nemt for det menneskelige øje at zoome ind på det vigtige i motivet mens billedet tages, men når først det genses på skærmen eller på papir, så skal billedet være fyldt ud.

Det vigtige er, at du få taget nogle billeder og forholder dig kritisk til dem. Så afsted med dig.

Meget få elementer. En række træer, solen og dens spejling i vandet. Historien – her mere en stemning end en egentlig historie.
Ved første øjekast tænker du måske at der i dette billede er mange elementer. Men bådende vil jeg her sige kun er et element. De er ens nok, og ikke mere påtrængende hver især, andet end de tæller som et element. Broen er et andet element og så er der skoven og himlen. Selvom der ”sker mere” i dette billede er det stadig meget simpelt, hvilket underbygger den stemning der i øvrigt er i billedet.
Historien - Humlebien suger nektar. Igen meget få elementer. En bi og en blomst. Forstyrrende elementer, ja der er blomster bag ved bien som ikke bidrager til billedet, men her er de holdt tilpas uskarpe til at det alligevel ikke betyder noget. Måske tværtimod.

Skriv et svar